Divadelní spolek Jedl: SOUKROMÉ ROZHOVORY, hlavní program festivalu Divadlo / Program Moving Station

14.9.2019, 12:30
 

Mezinárodní festival Divadlo, hlavní program

DIVADELNÍ SPOLEK JEDL

SOUKROMÉ ROZHOVORY (Ingmar Bergman, Lucie Trmíková)

Jan Nebeský

Bergmanovské variace na téma manželství, nevěry a ztráty víry. Víry v sebe, víry v druhého člověka, víry v Boha. Režisér Jan Nebeský tuto sondu do vztahu muže a ženy inscenoval na hraně mezi soukromým peklem a banálními, až směšnými momenty, které vypjaté životní okamžiky provázejí. Trojice vynikajících herců představuje své postavy s maximálním nasazením, ale zároveň s humorem a nadhledem.

SCÉNA A REŽIE Jan Nebeský
SCÉNÁŘ / na motivy textů Ingmara Bergmana v překladu Zbyňka Černíka/ Lucie Trmíková 
KOSTÝMY Petra Vlachynská
HUDBA Ladislav Kozderka
CHOREOGRAFIE Václav Kuneš

OBSAZENÍ 
Lucie Trmíková, Martin Pechlát, Alois Švehlík / Zdeněk Maryška
Na trubku hru doprovází Ladislav Kozderka, člen České filharmonie

Projekt podpořili: Magistrát hlavního města Prahy, Ministerstvo kultury ČR, Státní fond kultury, Městská část Praha 1, Nadace Český literární fond 

Premiéra 28. prosince 2018.

SOUKROMÉ ROZHOVORY Bergmanovské variace na téma manželství a ztráty víry. Víry v sebe, víry v druhého člověka, víry v Boha. Sonda do vztahu muže a ženy. Mlčení druhého člověka. I když mluví. Za slovy mlčení. Mlčení Boha. Za našimi slovy, kterými se ho snažíme dotknout. Alois Švehlík v alternaci se Zdeňkem Maryškou v roli pastora, mentora a především zpovědníka manželů, kteří ze sebe mají strach. Anna v podání Lucie Trmíkové, která miluje, ale nikoliv svého muže. Konečně po dlouhých letech cítí rozkoš a je ochotna vše opustit. Martin Pechlát coby její manžel, také pastor, který se jí odmítá vzdát. Souboj, který nemá vítěze. Oběť, která musí padnout. Víra, které se nepodlézá.

 

foto Zuzana Lazarová

Na všech třech hereckých kreacích je fascinující přesnost a vědomost toho, o jakých lidských situacích postavy "svědčí". Lucie Trmíková má ženskou psýché prozkoumanou a promyšlenou tak dokonale, že se za Annu s nadhledem přiznává ke všem možným myšlenkovým pózám, jichž se nevěrné dámy zpravidla dopouštějí.
– Marie Reslová, Aktuálně.cz

Bergmanovská temnota a vivisekce zůstávají, ale přitom sem vstupuje cosi stylově jiného, sžíravě ironického, dryáčnického a pocitově velmi současného. (...) Na celém Nebeského a Trmíkové triptychu je úžasné, že dokázali tak staré a frekventované téma, jako je vztah ženy a muže, pokaždé pojmout z jiného úhlu, v jiných souvislostech a s jinou obrazností. A pokaždé i s odlišnou hereckou energií. Jejich tři inscenace patří k tomu nejlepšímu, co se v minulém roce urodilo. (...) Všichni tři herci ze sebe dávají maximum, výborně na sebe slyší, jejich konfrontace jsou dokonale vystavěné, ale přitom budí dojem, jako by právě teď vytryskly z proudu skrývaných emocí. V roli Anny exceluje Lucie Trmíková, která nejenže bravurně zvládá mezní polohy, ale nevídaná je i její schopnost rychlých střihů nálad.
– Jana Machalická, Lidové noviny