FESTIVAL NASTEVŘENO OTEVÍRÁ DVEŘE NOVÝM FORMÁM DIVADLA / Pro média

TISKOVÁ ZPRÁVA, Plzeň 13. 5. 2024

Tým kulturního prostoru Moving Station na plzeňském Jižním Předměstí srdečně zve
na další ročník festivalu Nastevřeno, který pořádá ve dnech 30. 5. – 2. 6. 2024. Čtvrtek
až neděli na přelomu měsíce zaplní 21 programových bodů různých uměleckých žánrů,
převážně živého scénického umění. Nabídne také dílnu pro zájemce o formát performance
nebo nahlédnutí do tvorby výtvarných děl vznikajících v reálném čase v okolí nádražních
budov.

„Nastevřeno pootevírá dveře k nevšedním setkáním a láká opustit komfortní zónu a vydat se
na výpravu za dobrodružstvím. Cesta začíná v terénu současného nezávislého divadla
a experimentálních performancí, odkud vede k objevování míst, která touží být nalezena. Zkusíme si být návštěvníkem ve vlastním městě. Pustíme uzdu fantazii. Prozkoumáme městské sny, zenové zahrady, kavárny, výstavní prostory i neobvyklé večírky, kde se prolínají přítomné bytosti s uměleckými díly. Společně budeme sdílet prožitky z objevování nových možností míst a zjistíme, že způsobů tvorby je nespočet,”
okomentovala program festivalu kurátorka a performerka Heidi Hornáčková.

Cesta začíná v terénu současného nezávislého divadla
a experimentálních performancí, odkud vede k objevování míst, která touží být nalezena. Zkusíme si být návštěvníkem ve vlastním městě. Pustíme uzdu fantazii. Prozkoumáme městské sny, zenové zahrady, kavárny, výstavní prostory i neobvyklé večírky, kde se prolínají přítomné bytosti s uměleckými díly. Společně budeme sdílet prožitky z objevování nových možností míst a zjistíme, že způsobů tvorby je nespočet,” 
okomentovala program festivalu kurátorka a performerka Heidi Hornáčková.

 

Návštěvníci festivalu se mohou těšit například na toulání se městem v doprovodu  komponované zvukové hry (Sny z betonu), na ochutnávací výlet do městské divočiny s průvodkyní, na spojení opery a elektronické hudby (OPERAVE), na autorské čtení poezie nebo na dvě taneční díla, která se budou odehrávat v odlišných prostředích – jedno v divadle (Abwesen) a druhé v městském parku (TETSU – The Energy That Shapes Us). Na programu najdeme také novou činoherní inscenaci o západočeském pohraničí (Krajina se sklady), loutkové představení pro jednoho diváka (Cesta) či události, které vás vtáhnou do hry – performance o životě v gastru (A vy si dáte?), interaktivní akci propojující zvuk dechu zúčastněných, či performance spojující vyprávění příběhů, tanec a objektové divadlo (Potkat
lišku a rozpustit se). Festivalové prostředí dokreslí odpočinková “chillout zóna” s videoartem
a atmosférickou instalací zenové zahrady.


„Těším se na slovní nebo možná až slovníkovou performance Davida Helána Vydraž dění Slovníkovců, minout byste neměli ani pravidelnou účastnici festivalu Nastevřeno, performerku ka3ka3, která se do Plzně vrací se svou akcí Čas na úklid – těším se, až si ho budu hledat spolu s ní,” řekl Ondřej Sosna, programový produkční festivalu a Moving Station.
Nastevřeno nabízí třídílnou sérii workshopů performance ve veřejném prostoru, kterou povede umělec a kurátor Antonín Brinda. Dílna je obzvlášť vhodná pro studentstvo středních a vysokých škol,  ale také pro širokou veřejnost se zájmem o performance. Předchozí zkušenost s tímto oborem není podmínkou pro účast.

„Jak přiblížit formát performance? Je to na poli humanitních věd široce diskutovaný pojem mnoha významů. Obecně se snad dá jednoduše říci, že jde o představení, o uměleckou akci. Performancemůže být uvedena podle předem daného scénáře i improvizovaně. Může či nemusí zahrnovat účast publika. Může se odehrávat kdekoliv, kdykoliv a jakkoliv dlouho. Jak vidíte, možností je mnoho a toto pole nejlépe prozkoumáte tím, že zavítáte na náš festival nebo se rovnou zúčastníte dílny s Antonínem Brindou. Věřím, že nám to všem rozšíří obzory a přinese mnoho radosti ze společného bytí. Já to mám tak, že po takových zážitcích vidím umění všude!” Uvedla produkční Eva Kraftová.

Více informací o programu najdete na webových stránkách nastevreno.cz. Část programu je otevřená příchozím divákům zdarma a vstupenky na placený program jsou od 15. 5. v předprodeji v síti GoOut.

Festival se uskuteční v divadle, kavárně, malém sále a vstupní hale Moving Station i venku na peróně, na mostě Ivana Magora Jirouse, v zeleni a v ulicích Jižního Předměstí.

kontakt pro média:
Eva Kraftová, eva.kraftova@johancentrum.cz, tel.: +420 775 131 003

 

MOVING STATION
Moving Station je plzeňská nezávislá scéna pro současné divadlo, tanec a mezioborové umělecké experimenty. Historie Moving Station začala v roce 2000 uměleckou okupací chátrající nádražní budovy. Po kompletní rekonstrukci v roce 2015 se otevřel prostor pro realizaci projektu umělecké tvůrčí laboratoře nabízející původní tvorbu, hostování inspirativních umělců a tvůrčích těles českých i zahraničních, tvůrčí pobyty i rozvíjení nových forem dialogu umělců s diváky. Provozovatelem Moving Station je zapsaný ústav Johan, s podporou Statutárního města Plzeň, Ministerstva kultury České republiky a dalších partnerů.


NASTEVŘENO
Festival nového divadla a performance navazuje ja několikaletou tradici blokového uvádění výběru čerstvé a aktuální autorské divadelní tvorby různých žánrů, kterou pořádala organizace Johan v prostoru Moving Station pod názvy Velká inventura a Move in Station od roku 2004.


PERFORMANCE
Kde se vzal pojem performance a proč označuje tak široké spektrum jevů, popisuje divadelní kritik Patrice Pavis shrnutím důvodů ke vzniku oboru performance studies: „Za posledních padesát let se divadlo jakožto předmět výzkumu zásadně proměnilo. Na objevení nových forem reagoval v roce 1970 ‚vynález‘ oboru performance studies Victorem Turnerem a Richardem Schechnerem. Nešlo tu již pouze o dramatický text a jeho představování (či inscenování), ale o veškeré možné typy představení, akcí, happeningů a performancí. A pouze anglický výraz performance byl ještě schopen pojmout všechny tyto spektakulární praktiky vznikající po celém světě.“

- Pavis, Patrice – Současný stav výzkumu v oblasti analýzy představení: divadelní věda
nebo performance studies? In Divadelní revue č.1, 2010, přeložila Daniela Jobertová. ISSN: 0862- 5409