Be2Can - O NEKONEČNU (SWE, DE, NOR, 2019) - ZRUŠENO / Program Moving Station
22. 10. 2020, 16:00
O nekonečnu / Roy Andersson / Švédsko, Německo, Norsko / 2019 / 76 min.
Úvaha o lidském životě v celé jeho kráse a krutosti, nádheře a všednosti. Bezvýznamné okamžiky nabývají na stejné důležitosti jako dějinné události: dvojice se vznáší nad válkou zničeným Kolínem nad Rýnem, cestou na narozeninovou oslavu se otec zastaví, aby v hustém dešti zavázal dceři tkaničku, náctileté dívky tančí před klubem, poražená armáda pochoduje do tábora pro válečné zajatce. Óda a žalozpěv současně. Kaleidoskop všeho, co je věčně lidské, nekonečný příběh zranitelnosti bytí.
REŽISÉR: Roy Andersson
SCÉNÁŘ: Roy Andersson
KAMERA: Gergely Pálos
HRAJÍ: Anja Broms, Bengt Bergius, Marie Burman
ZEMĚ PŮVODU: Švédsko, Německo, Norsko
JAZYK: SWE
ROY ANDERSSON, nejprve zázračné dítě, poté vzdorovitý mladík a nakonec celosvětově respektovaná osobnost – tak se vyvíjela neobvyklá kariéra švédského filmového solitéra Roye Anderssona. Rok po kolektivním nadžánrovém dokumentu Bílý sport uvedl tento tvůrce do kin svůj dodnes nejúspěšnější titul Švédský milostný příběh (1970). Následující, v mnoha ohledech zlomový snímek Giliap (1975), o němž i poučená veřejnost donedávna věděla jen to, že byl svého času komerčním propadákem, pak zřetelně vypovídá o tvrdohlavosti svého autora i stigmatu veleúspěšné prvotiny. Andersson následně přehodil výhybku a po čtvrt století se věnoval zejména reklamám, za něž nasbíral mnoho mezinárodních cen. Jeho odvážně koncipované, často jednozáběrové a suše pointované spoty se staly přímým můstkem ke dvěma krátkometrážním titulům, které dosud patří mezi absolutní špičku svého žánru: děsivě strohý, leč k smrti vtipný snímek Něco se stalo (1987) a ironicky nazvaný Nádherný svět (1991). Skutečnost vymknutá z kloubů normality je pak úhelným kamenem v Cannes oceněných Písní z druhého patra (2000), které byly autorovým velkolepým návratem k celovečerní tvorbě. Na tento formálně jedinečný, skvostně blasfemický snímek Andersson o sedm let později navázal zasmušile komickou etudou o stavu člověka v 21. století Ty, který žiješ, v níž opět našel přesnou linii mezi výsměchem a sympatií, pesimismem a matnou nadějí.