Ewa Żurakowska: HOME BEYOND THE BORDERS? / Program Moving Station

21. 3. 2024, 19:00, velký sál Moving Station

Domov jako prostor identity, domov jako tělo a tělo jako domov. Mezinárodní multižánrový projekt performerky Ewy Zurakowské podle knihy Denní dům, noční dům Olgy Tokarczuk.
 
Multižánrová inscenace Home Beyond the Borders? je založena na tématech z románu Denní dům, noční dům nositelky Nobelovy ceny Olgy Tokarczuk. Monodrama plné video projekcí, poetických obrazů a snových textů nás zavede do surrealistického a vizionářského světa inspirovaného vizemi z románu polské spisovatelky. Inscenace také čerpá z místních legend a příběhů z regionů Kladska a Nowa Ruda přítomných v románu. 
 
Identita, zakořenění, vykořenění a návrat
 
Home Beyond the Borders? zkoumá téma domova jako prostoru identity, domova jako těla a těla jako domova. Zkoumá také otázky o překračování hranic mezi lidmi a světy, sny a realitou, komunitou a intimitou. Představuje proces zakořenění v pohraničí v polsko-českých horách, kde byla napsána knižní předloha a kde bude inscenace uvedena. Velký důraz je kladen na otázky identity, zakořenění, vykořenění a návratu, zejména proto, že příběhy z knihy i inscenace se odehrávají na „znovuzískaných územích“, v oblasti s polskými, českými a německými kořeny.
 
Ewa Zurakowska se za svoji roli v inscenaci objevila v širší nominaci na Ceny Thálie 2022.
 
SCÉNÁŘ, KONCEPT, HRAJE: Ewa Żurakowska
REŽIE: Maciej Gorczyński
CHOREOGRAFIE: Cécile Da Costa
DRAMATURGICKÁ SPOLUPRÁCE: Hana Müllerová
SCÉNOGRAFIE, VIDEOPROJEKCE: Iwona Bandzarewicz
HUDBA: Vartui Saribekian, Oleksandr Dudko, Ewa Żurakowska
PRODUCENTI: ProFitArt, z. s., Przestrzeń Wyobraźni
KOPRODUCENT: Fundacja Pałac Gorzanów
PARTNEŘI: Venuše ve Švehlovce, Stowarzyszenie Kudowa, Underground klub Eden Broumov, Tibo Sound, Studio Alta, KD Mlejn
Podpořili: Mezinárodní visegrádský fond,Státní fond kultury ČR, Hlavní město Praha, Ministerstvo kultury ČR
 
Polská premiéra: 31. července 2021, Palác Gorzanow
Česká premiéra: 21. listopadu 2022, Venuše ve Švehlovce
 
Na tuto inscenaci je možné uplatnit předplatné Moving Station 2023/2024.
 
Po představení bude následovat krátká jam session. Umělci z inscenace Home Beyond the Borders? – performerka a zpěvačka Ewa Żurakowska, saxofonista Oleksandr Dudko a houslistka Vartui Saribekian zahrají písně ze zemí, z nichž pocházejí.

„Běžím a narážím na závoj času. Je to Čas, který mě odděluje od přítomnosti, od bytí tady a teď. Zrychluji, abych to přeskočila. Za závojem je tato zapomenutá prvotní existence, ve které jsem skutečně žila, v jednotě, bez očekávání, a tam se mohu pohybovat podle libosti, tam se osvobozuji, tam, za závojem světla se mohu proměnit v rostlinu, jelena nebo houbu, jsem divoká a zároveň jsem v souladu se světem, se zvířaty a stromy, moje ostré zuby a drápy neubližují, jsou součástí života.“

 

“Mezinárodní multižánrový projekt autorky a performerky Ewy Zurakowské podle knihy Denní dům, noční dům nositelky Nobelovy ceny Olgy Tokarczuk je příkladem osobitého, skutečně hledačského přístupu k tématu, kompozici i užívaným prostředkům. Ewa Zurakowska nabízí svou vybavenost i více než stoprocentní mnohostranné performerské nasazení v nezvyklé vrstevnaté pohlcující i drásavě osobní zpovědí člověka nejen vůči přírodě.”
(Roman Černík, Divadelní noviny, 11. ledna 2022)
 
„Zurakowská střídala rychlé taneční pohyby, které pomáhaly gradovat děj s klidnými až nehybným krokem, který zase emoce diváků vyzýval ke stoickému klidu. S pohyby komponovala i zpěv, který u gradace děje připomínal spíše křik. Člověk v takovou chvíli zažívá silné emoční vypětí, které ho nutí prožívat příběh, jako by byl jeho vlastní. (…) Celé představení působilo velmi jednoduše jak jedinou performerkou, tak i počtem rekvizit. Přesto šlo o náročnou kompozici perfektně propracovaného děje, který byl vyprávěn slovem, zpěvem, tancem, interakcí s diváky, projekcí videí, které ho doplňovaly, ale také osvětlením, které se měnilo v závislosti na dějovém vyvrcholení. Nepřekvapuje mě, že se Ewa Zurakowská objevila v Cenách Thálie. Dokonale se jí podařilo ztvárnit to, o co se snažila Tokarczuk a stačily jí k tomu dvě plátna a zvířecí lebka.“
(Vendula Kryštofová, 6. 12. 2022, kulturio.cz)