Ruský filmař znovu obrací pozornost k ruské vyšší střední třídě. Nemilovaní jsou pronikavým a sugestivním obrazem života v sebeklamu.
Režie: Andrej Zvjagincev
Žánr: drama
RUS/FRA/GER/BEL, 2017, 127 min.
Žeňa a Boris procházejí bolestným rozvodem. Pohromadě je drží už jen poslední starost, prodej bytu, jinak si oba zařídili nový život po svém. Žeňa si našla staršího bohatého muže, Boris čeká dítě s kolegyní z práce. Jejich dvanáctiletý syn Aljoša je spíš přítěží. Nestojí o něj ani jeden, jako by jim připomínal vlastní selhání. Neprojevují mu náklonnost, zdá se, že toho nejsou ani schopni. Všechno se změní ve chvíli, kdy Aljoša zmizí. Náhlý pocit prázdnoty dožene oba rodiče k pátrání nejen po vlastním synovi, ale i po kořenech vlastního emocionálního chladu. Andrej Zvjagincev přináší mistrovsky vystavěné drama o lidech, kteří jsou zamilovaní do vlastního odrazu v mobilních telefonech, ale jinak žijí ve skličujícím světě odcizení a nepochopení. Ruský filmař znovu obrací pozornost k ruské vyšší střední třídě, která stála v centru jeho staršího snímku Jelena. Nemilovaní jsou však podstatně pronikavějším a sugestivnějším obrazem života v sebeklamu.
Andrej Zvjagincev ztělesňuje v kontextu ruské kinematografie pokračovatele Tarkovského metafyzické tradice, v jeho podání však výrazně vázanou na sociálně-politické problémy současného Ruska. V centru Zvjagincevovy pozornosti stojí již od znamenitého debutu Návrat zpřetrhané rodinné vazby. Jeho prvotina je lyrickým obrazem neúspěšného pokusu sblížení otce s dvěma odcizenými syny. Rodinná tragédie na odlehlém místě charakterizuje i jeho druhý film Vyhoštění. Významotvorná práce s ruskou krajinou a rozklížené vztahy mezi rodiči a dětmi Zvjaginceva provází celou jeho kariéru. Svého dosavadního zenitu dosáhl v tíživém dramatu o porobení obyčejného člověka Leviatan. Podstatným tématem je pro režiséra a jeho scenáristu Olega Něgina vyprázdněnost městské střední třídy, kterou se zabývají filmy Jelena a aktuální držitel Ceny poroty z Cannes Nemilovaní.